ASYSTENTURA
Asystenturę musi odbyć osoba, która chce w przyszłości zostać rzeczoznawcą samochodowym w rozumieniu art. 79a. Ustawy prawo o ruchu drogowym.
Osoby mogące ubiegać się o odbycie asystentury muszą spełniać poniższe wymagania:
- posiada co najmniej wykształcenie średnie,
- posiada 2-letnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją (dla osób posiadających wykształcenie wyższe techniczne samochodowe nie jest wymagane doświadczenie w zawodzie),
- posiada prawo jazdy min. kat. A, B oraz C1 lub C (poszczególne kategorie prawa jazdy mogą być wykonywane w trakcie trwania asystentury),
- nie była karana wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne
Asystentura zawiera w sobie program szkoleniowy, na który składają się cztery moduły tematyczne. Moduły realizowane są w odpowiedniej kolejności, gdyż wiedza teoretyczna i praktyczna z poprzedniego modułu jest niezbędna do zrozumienia i zaliczenia kolejnego modułu. Każdy z modułów kończy się zaliczeniem wykonanych przez Asystentów prac kontrolnych. Prace kontrolne mają za zadanie przećwiczenie poznanego materiału i jego utrwalenie. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę poszczególnych modułów.
Poza wymienionymi obowiązkowymi etapami asystentury możliwy jest udział w dodatkowych, nieobowiązkowych praktycznych zajęciach terenowych i warsztatowych, które są dla Asystenta niezwykle cennym źródłem praktycznej wiedzy.
MODUŁ I
Oględziny pojazdu i wycena jego wartości.
Moduł składa się z części teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej przekazujemy istotną wiedzę, która niezbędna jest do poprawnego wykonania oględzin pojazdu, czyli zebrania niezbędnych informacji do rzetelnej wyceny wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym. Wyceny wartości pojazdu uczymy w oparciu o dwa dostępne na rynku rzeczoznawczym programy eksperckie – „Info Ekpsert” i „Eurotax”. W tym zakresie Asystent poznaje praktyczną wiedzę z obsługi obu programów i zasad wyceny pojazdu.
MODUŁ II
Kosztorysowanie napraw uszkodzonych pojazdów.
W tej części przedstawiamy podstawy teoretyczne dotyczące charakteru, rodzaju i klasyfikacji uszkodzeń nadwozi pojazdów z jednoczesnym przedstawieniem poprawnie dobranej technologii naprawy. Praktyczne umiejętności kosztorysowania napraw pojazdów Asystent zdobywa w trakcie nauki obsługi najlepszych programów eksperckich jak „DAT”, czy „Eurotax”.
MODUŁ III
Wartość pojazdu uszkodzonego i utrata wartości handlowej.
Ta część asystentury poświęcona jest zagadnieniu wyliczania wartości pojazdu w stanie uszkodzonym. Ten moduł zbiera dotychczas poznane przez Asystenta teoretyczne i praktyczne wiadomości z zakresu wyceny wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym i kosztorysowania napraw, aby wykorzystać je do wyceny wartości pojazdu w stanie uszkodzonym. Uczestnicy poznają różnice między szkodą częściową a całkowitą. Poznają również kryteria występowania utraty wartości handlowej pojazdu i zasady jej wyceny.
MODUŁ IV
Metodyka opiniowania
W trakcie tego modułu przekazujemy wiele cennych informacji, które umożliwiają asystentowi w przyszłości samodzielne sporządzenie poprawnie skonstruowanej opinii (ekspertyzy) technicznej zarówno jako rzeczoznawca samochodowy jak i biegły sądowy. Kursant poznaje czym różni się opiniowanie jako rzeczoznawca samochodowy od opiniowania jako biegły sądowy, jakie są cechy charakterystyczne każdej ze wskazanych typów opinii i na co należy zwracać uwagę pełniąc każdą ze wskazanych ról.
Praktyczne zajęcia terenowe – to oględziny pojazdów, które realizowane są przez pracowników biura i są zlecane przez Sądy lub Prokuratury. Są to zatem doskonałe okazje do poznania jak wygląda w praktyce praca rzeczoznawcy i biegłego sądowego. Oględziny są realizowane w całym kraju.
Praktyczne zajęcia warsztatowe – prace mechaniczne (demontażowe itp.) i diagnostyczne mające na celu zebranie materiału dowodowego do sporządzenia opinii technicznej (sądowej – biegłego lub rzeczoznawcy – zlecenie prywatne). To kolejna okazja do poznania praktycznej strony zawodu. Asystenci biorący udział w zajęciach uczestniczą aktywnie w pracach przy nadzorze rzeczoznawcy lub biegłego sądowego.
SZKOLENIA TEORETYCZNO-PRAKTYCZNE
- Oględziny pojazdu i wycena jego wartości /szkolenie jednodniowe/.
- Kosztorysowanie napraw uszkodzonych pojazdów /szkolenie jednodniowe/.
- Wartość pojazdu uszkodzonego i utrata wartości handlowej /szkolenie jednodniowe/.
- Metodyka opiniowania /szkolenie jednodniowe/.
- Pojazdy zabytkowe – przepisy prawne, zasady tworzenia wymaganej dokumentacji / II -ga połowa roku 2020– obecnie w przygotowaniu/.
Powyższe szkolenia stanowią odrębne moduły szkoleniowe z zakresu Asystentury na rzeczoznawcę samochodowego. Ich poszczególna charakterystyka została przedstawiona w sekcji dotyczącej Asystentury.
SZKOLENIA PRAKTYCZNE
- Praktyczne zajęcia terenowe – to oględziny pojazdów, które realizowane są przez pracowników biura i są zlecane przez Sądy lub Prokuratury. Są to zatem doskonałe okazje do poznania jak wygląda w praktyce praca rzeczoznawcy i biegłego sądowego. Oględziny są realizowane w całym kraju.
- Praktyczne zajęcia warsztatowe – prace mechaniczne (demontażowe itp.) i diagnostyczne mające na celu zebranie materiału dowodowego do sporządzenia opinii technicznej (sądowej – biegłego lub rzeczoznawcy – zlecenie prywatne). To kolejna okazja do poznania praktycznej strony zawodu. Asystenci biorący udział w zajęciach uczestniczą aktywnie w pracach przy nadzorze rzeczoznawcy lub biegłego sądowego.
- Podstawy blacharstwa samochodowego w praktyce /wkrótce w ofercie szkoleniowej – obecnie w przygotowaniu/
- Naprawy panelowe nadwozi samochodowych i ich kosztorysowanie w DAT /wkrótce w ofercie szkoleniowej – obecnie w przygotowaniu/.
- Naprawy wgnieceń blacharskich bez lakierowania (mechaniczne prostowanie wgnieceń) / II -ga połowa roku 2020– obecnie w przygotowaniu/